بلاگ

همه چیز راجع به لوله گالوانیزه

2021/01/01 توسط: در: مطالب مفید سینی کابل

امروزه از لوله ها در صنایع گوناگون و ساختمان ها استفاده های گسترده می کنند. چرا که لوله ابزاری است توخالی که از آن معمولاً برای انتقال سیالاتی مانند گاز، نفت، آب و… استفاده میشود. لوله ها بر حسب جنس و کاربردشان در انواع مختلفی نظیر لوله پلاستیکی، چدنی، فولادی، آزبست، گالوانیزه و مسی در بازار یافت می شوند. که از این لوله ها در مصارف خانگی، شهری و روستایی، کشاورزی و تجاری استفاده میشده است. حال در این مبحث می خواهیم درباره ی لوله گالوانیزه و کاربرد آن در صنعت صحبت کنیم. پس اگر میخواهید درباره این لوله اطلاعات کسب کنید، این مطلب را از دست ندهید.

هر آنچه که باید درباره لوله گالوانیزه بدانید

لوله گالوانیزه چیست؟

در صنعت آهن آلات، برای حفاظت از فلزات در برابر خوردگی و آسیب پذیری، بروی فلزات پوششی از فلز روی قرار می دهند که این عمل از طریق گالوانیزاسیون انجام میشود که این عمل با ترکیباتی از فلز روی و آهن صورت می گیرد. لوله گالوانیزه؛ نیز از لوله هایی است که سطح آن را با فلز روی پوشش داده اند که این لوله ها به دو دسته لوله های گالوانیزه آهنی و لوله های گالوانیزه فولادی تقسیم می شود. این نوع لوله ها در بازار با نام لوله های آهنی سفید نیز شناخته می شوند.

لوله گالوانیزه آهنی

تولید آن به صورت جوشکاری و با درز است. جنس آن از آهن سفید نورد شده می ‌باشد و فلز پوشش داده شده روی آن از جنس روی است. این نوع لوله ها معمولا به رنگ تیره و خاکستری می باشند و اکثراً در دو نوع متوسط و سبک تقسیم بندی می شوند.

لوله گالوانیزه آهنیلوله گالوانیزه فولادی

از جنس فولاد نرم است و مانند لوله آهنی، توسط فلز روی با دستگاه گالوانیزه پوشش سازی و مقاوم می شود. که از لوله فولادی گالوانیزه برای تهویه و تخلیه فاضلاب استفاده می ‌گردد. لوله های گالوانیزه بر اساس گالوانیزاسیون نیز بر دو نوع لوله گالوانیزه سرد و لوله گالوانیزه گرم دسته بندی می شود.

لوله گالوانیزه گرم

گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم به زبان ساده یک پوشش است که در آهن یا فولادی که از نظر ترکیب و طراحی مناسب برای گالوانیزه است توسط فرو بردن در وان مذاب روی تشکیل می ‌گردد.

لوله گالوانیزه سرد

اين روش به اين صورت است كه مي توان از طريق الكتروليز نمك های روی در داخل يك محلول آبی، هر قطعه ای از قبيل ورقهای كويل شده و يا كويل نشده را پوشش داد. در اصل اين روش با استفاده از الكتروليت اسيدی انجام می شود. در اين روش ضخامت لايه روی ايجاد شده كمتر از ضخامت لايه پوشش روی در حالت غوطه وری گرم بوده و معمولا از اين روش در مصارف خانگی استفاده می شود.

نحوه گالوانیزه کردن لوله ها (گالوانیزاسیون)

روش معمول برای تولید لوله گالوانیزه روش غوطه ور سازی گرم این لوله ها است. در این روش ابتدا لوله ها را به واحد آماده سازی مطابق با استانداردهای مجاز انتقال می دهند تا این لوله ها بتوانند پوشش فلز روی را بهتر جذب کرده و عمل گالوانیزه شدن بهتر انجام گیرد. در مرحله اول لوله ها چربی گیری شده و پس از آن زنگ آهن از سطح لوله ها زدوده شده و به محلول فلاکس وارد گردیده و آغشته می شوند. محلول فلاکس سبب می گردد که مواد روی سطح فولاد بهتر نفوذ کنند. به همین دلیل لوله ها پس از آغشته شدن به ماده فلاکس، وارد دستگاه گالوانیزه شده و در کوره های مخصوص دمای لوله ها به ۱۲۰ درجه سانتی گراد خواهد رسید. پس از آن که سطح لوله ها در کوره خشک می گردد، لوله ها وارد حمام فلز روی شده و به مدت زمان ۱ دقیقه در دمای ۴۵۰ درجه سانتی گراد قرار خواهد گرفت. پس از آن لوله های آغشته به فلز روی را سریعا از حمام روی خارج می کنند. پس از خارج ساختن آن ها، فلز اضافه روی سطح خارجی و داخلی لوله ها به سرعت توسط بخار و دمش هوا پاک می گردد و به جهت جلوگیری از تشکیل شدن آلیاژی از فلزهای آهن و روی، این لوله ها سریعا به داخل آب سرد فرو برده می شوند. بخش پایانی این محصول دنده می شود و برای حفاظت از دنده ها و شناسایی آن ها درپوش پلاستیکی برروی آن ها نصب می گردد.

مشاهده محصولات سینی کابل پارسیان : سینی کابل گالوانیزه 

گالوانیزه کردن لوله هاانواع کاربردهای لوله گالوانیزه

برای مصارف گلخانه ای.

لوله کشی ساختمان و تصفیه خانه ها.

سازه های فلزی.

دکل های مخابراتی و برق.

برای استفاده در آبیاری کشاورزی.

تهویه هوا و لوازم بهداشتی.

مهمترین مورد استفاده از لوله گالوانیزه

معمولا از لوله گالوانیزه برای انتقال حرارت، گاز و آب استفاده میشود. ایجاد زنگ آهن در لوله های فولادی سبب آلوده شدن اتصالات و مخلوط شدن با باکتری ها شده که به علت حضور زیاد فلزات سنگین در آب، لوله های فولادی معمولا دچار خوردگی می شوند و این مورد سبب آسیب رساندن به بدن انسان می گردد. بنابراین استفاده از این محصول در صنایع آب بسیار مهم می باشد.

از لوله گالوانیزه خریدنتیجه گیری

لوله گالوانیزه؛ می تواند به عنوان یک محافظ امنیتی محسبوب شود. چرا که گالوانیزه، لایه پوششی برای فلز است و از خوردگی و زنگ زدگی فلز جلوگیری می کند. در مورد صرف کردن هزینه برای این لوله ها، شاید افراد فکر کنند که لوله های گالوانیزه گران تر از لوله های دیگر هستند، اما این را مد نظر داشته باشید که طول عمر زیاد آن، در دراز مدت می تواند هزینه ها را کاهش دهد. این نوع فولاد در همه جا پیدا می شود در اتومبیل ها، ساختمان ها، سازه های دریایی و … . حال زمانی که دیگر قابل استفاده نباشند، می توانید آن را بازیافت کرده و دوباره از آن استفاده کنید. همچنین این کار به نفع خودتان و محیط زیست است.

مطالعه مقاله شرکت های تولید کننده سینی کابل در ایران از سایت سینی کابل پارسیان

کلام آخر اینکه

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم وکاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *