بلاگ

مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق

2021/02/02 توسط: در: مطالب مفید سینی کابل

از پر کاربردترین تجهیزات لازم که در ساخت و سازها در بخش لوله کشی و برق کشی یک ساختمان استفاده می شود، لوله های آن است که در انواع مختلفی تولید و به بازار ارائه میگردد. از انواع این محصولات، دو نوع لوله فولادی و لوله فلکسیبل است که با کاربری مشخص مورد استفاده قرار می گیرند و سینی کابل پارسیان قرار است این دو محصول را به شما معرفی کند تا بتوانید آنها را مقایسه کرده و به تفاوت هایشان پی ببرید.

لوله فلکسیبل چیست؟

این محصول از کاربردی ترین تجهیزات برای کارهای ساختمانی و صنایع می باشد که معمولا به عنوان روکش محافظ سیم ها و کابل ها در تاسیسات برقی از آن استفاده می شود. در واقع وظیفه مهم لوله های برق حفاظت از سیم ها و کابل ها است که لوله فلکسی نیز به دلیل خصوصیات ویژه ای که دارد بیشتر جهت حفاظت از سیم ها و کابل هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در محیط های غیرمسقف جا داده می شوند. این نوع لوله ها معمولا به رنگ مشکی در بازار موجودند ولی رنگ سفید آن را هم می توانید پیدا کنید.

لوله فلکسیبل برق پارسیان

مشخصه های لوله فلکسیبل و کاربردهای آن

اغلب برای تولید این لوله ها از ورق های فولادی گالوانیزه استفاده میشود و به دلیل این نوع روکش مقاومت آنها در برابر رطوبت و سایش بالا رفته و در برابر ضربات وارده از خود مقاومت نشان میدهند، دوام و عمر طولانی و دیگر مشخصه آنها که مهمترین نیز می باشد انعطاف پذیری بالایشان است. لذا به دلیل انعطاف پذیری بالای آنها از انواع کاربری آنها می توان به تاسیسات الکترونیکی دارای محیط های مرطوب و گردو و عبار، سیستم های تهویه مطبوع، کف و سقف های کاذب، سیستم های امنیتی و کابل کشی دوربین های مدار بسته و … اشاره نمود.

انواع لوله فلکسیبل

از انواع این لوله ها میتوان به دو نوع روکش دار و بدون روکش اشاره کرد که در سایزهای ۱۰۰، ۷۵، ۶۳، ۵۲، ۴۸، ۴۲، ۳۶، ۲۹، ۲۵، ۲۱، ۱۶، ۱۳، ۱۱، ۹ عرضه می گردند و برای لوله کشی برق ساختمان، برق صنعتی، کابل کشی دوربین مداربسته و … از آنها بهره میبرند.

آشنایی با لوله فولادی برق و انواع آن

برای محافظت از سیم ها و کابلها در طول مسیر اجرای سیم کشی و کابل کشی و داخل و خارج از محیط های صنعتی و کارگاهی، از لوله های فولادی یا همان کاندوئیت استفاده میکنند. این نوع لوله ها محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد به دلیل مشخصه هایی چون فرم دهی ساده آنها با استفاده از دستگاه لوله خم کن در محل انجام پروژه ها، مقاومت بالا و ماندگاری این تجهیزات در برابر ضربات مکانیکی، حیوانات موذی، گرد و غبار و همچنین شکل مناسب آن ها، که به همین دلیل در ساختمان های مسکونی، اداری، کارگاهی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله متعلقات لوله فولادی برق میتوان انواع بوشن- بست اسپیت- زانویی ساده- زانویی دور دار- زانویی درب دار- سه راهی ساده لوله فولادی برق- سه راهی درب دار- براس بوشن- تبدیل لوله فولادی برق- کاندولت- درپوش پلاستیکی و آلومینیومی- بست انتهایی- سرلوله پلاستیکی را نام برد.

لوله فولادی

انواع لوله فولادی برق به همراه کاربردشان

لوله فولادی برق رنگی (مشکی)

این نوع لوله فولادی برق، عمدتا به وسیله رنگ در برابر زنگ زدگی مقاوم می شود که می توان آن را در فضای داخلی بناها، در بتن مورد استفاده قرار داد و به طور عمده از لوله برق رنگی (مشکی) در نقاطی استفاده می گردد که در معرض عموم بوده و در پشت دیوار و یا سقف کاذب پوشش داده نمیشود.

لوله های فولادی گالوانیزه گرم

برای تولید این مدل لوله برق از آبکاری عمقی گرم استفاده میشود و بیشتر برای مناطق دارای رطوبت و محیط های بیرونی که احتمال ریزش باران روی آن ها است از آن بهره میبرند تا در برابر عوامل محیطی و زنگ زدگی مقاومت داشته باشند.

لوله های فولادی گالوانیزه (لوله های فولادی گالوانیزه درز جوش)

از این مدل لوله فولادی برق و متعلقات آن، میتوان زیرِ اندود گچی استفاده نمود زیرا که در برابر زنگ زدگی و خوردگی با مواد مقاومی مانند روی یا کادمیم، از داخل و بیرون پوشیده شده اند.

لوله فولادی و لوله فلکسیبل

در نهایت

با لوله فلکسیبل برق و لوله فولادی برق و کاربردشان آشنا شدید و با مطالعه این مقاله می توانید به بررسی این دو نوع لوله برق پرداخته و تفاوت هایشان برای شما آشکار خواهد شد. اگر شما نیز مورد دیگری را میدانید که میتواند نشان دهنده تفاوت این دو نوع لوله باشد که در اینجا ذکر نشده، مایه خرسندی ما است که با ما و دیگر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

مطالعه مقاله همه چیز راجع به لوله گالوانیزه  از سایت سینی کابل پارسیان

همچنین

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

5 دیدگاه
  1. جالب بود. حالا بین این دو نمونه کدومش بهتره از نظر کارایی؟ یا اینکه از کدوم یک بیشتر استفاده میشه تو پروژه های ساختمانی؟

    • به هر حال هر کدوم از این موارد کارایی خاص خودشون رو دارن برای هر بخش و نمشه گفت که کدوم از این دو مورد بهتر هستن

    • سلام.بستگی به نوع استاندارد برق کارخونه داره.مثلا در کارخونه مس سرچشمه که تکنولوژی ساختش مربوط به آمریکا است سیستم برق به اصطلاح کلوز یا بسته است به این صورت که کابل برق حتما می بایست از داخل لوله کاندویت گالوانیزه گرم تا مصرف کننده انتقال یابد و از انتهای لوله کاندوییت تا مصرف کننده لوله فلکسیبل استفاده می شود.

  2. احمد معینی 2021/03/03 در 4:45 ب.ظ پاسخ

    وقت بخیر برای مناطق شرجی از لوله های روکش دار فلکسیبل میشه استفاده کرد؟

    • سلام ، بله در مناطق شرجی نیز میتونیم از این نوع لوله ها استفاده کنید ، چون دوام بالایی دارن

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *