بلاگ

جدیدترین تجهیزات ساختمان‌سازی

2022/11/11 توسط: در: مطالب مفید سینی کابل

تجهیزات ساختمان‌سازی این روزها بیش از هر زمانی دستخوش تغییرات گسترده با پیوند به تکنولوژی شده‌اند. از آن‌ها می‌توان در حوزه‌های مختلف تخریب، ساخت و همین‌طور اصلاح و ترمیم استفاده کرد. برخی از آن‌ها یک نوآوری جدید و تعدادی نیز نسخه‌های پیشرفته از دستگاه‌های کلاسیک هستند که از گذشته تاکنون وجود داشتند. این تجهیزات هم در بخش داخلی و طراحی یک پروژه عمرانی و هم پایه‌ریزی و بنیان‌گذاری یک ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولاً شرکت‌های قدیمی و فعال در این حوزه ترندهای قابل‌بحث و جذاب‌تری را ارائه می‌دهند و آن‌ها را نخست به شکل کانسپت یا طرح مفهومی و سپس به‌عنوان پتنت ثبت می‌کنند. در نهایت ممکن است که محصول تولید عمده شود. این بسته به میزان توجه عموم پیمانکاران و مدیران پروژه‌های ساختمانی دارد.

در ادامه این بحث، در راستای قرارگرفتن در جریان تغییرات تکنولوژیک و همین‌طور آشنایی با تجهیزات بروز تر، ضمن معرفی بروز ترین و جدیدترین تجهیزات ساختمان‌سازی در سال 2022، در مورد هرکدام از آن‌ها توضیحاتی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

مشاهده محصولات سینی کابل پارسیان: قیمت سینی کابل

بیل مکانیکی Dragline

بیل مکانیکی درگ لاین یکی دیگر از تجهیزات سنگین مورداستفاده در ساخت‌وساز است که عموماً برای گودبرداری با عمق بیشتر استفاده می‌شود. این سیستم یک بازوی دار است و سطل حفاری با استفاده از کابل از بالای بازو آویزان می‌شود. برای ساخت بنادر، برای حفاری در زیر آب، رسوب‌زدایی در بدنه‌های آبی و غیره می‌تواند توسط بیل مکانیکی دراگلاین انجام شود. این بیل می‌تواند در ابعاد کوچک یا سیستمی بزرگ باشد.

بیل مکانیکی Dragline

بیل مکانیکی Dragline

هواپیماهای بدون سرنشین یا درون

آخرین فناوری که امروزه نقش مهمی در محل کار ایفا می‌کند پهپادهای ساخت‌وساز هستند که به‌عنوان وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین نیز شناخته می‌شوند. سیستم‌های هوایی بدون سرنشین غیرنظامی در حال جذب سرمایه‌های مخاطره‌آمیز هستند و پیش‌بینی می‌کند که در بازار غیرنظامی بین سال‌های 2020 تا 2029 15.6 درصد رشد خواهند کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که استفاده تجاری از بازار پهپادهای مصرفی در سال 2024 پیشی بگیرد و ساخت‌وساز در بازار تجاری پیشرو باشد.

تعدادی از شرکت‌های فناوری سیستم‌های هوشمندی را برای کمک به تغییر نحوه تجارت صنعت ساختمان در محل کار ارائه می‌دهند. یک متخصص در این مورد توضیح می‌دهد: پهپادها که زمانی عمدتاً جنبه تفریحی داشتند، اکنون وظیفه کار صنعتی را بر عهده گرفته‌اند. می‌توان از پهپادها برای برآوردها، نقشه‌کشی‌ها و همین‌طور حتی نصب اجزای کوچک و قطعات نیز استفاده کرد. در مدل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند و برخی از آن‌ها دارای بازوی مکانیکی هستند.

بولدوزرهای هوشمند

بولدوزرها نوع دیگری از تجهیزات خاک‌برداری هستند که برای برداشتن لایه سطحی خاک تا عمق خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. حذف خاک توسط صفحه فلزی پهن با لبه‌های تیز که در جلوی آن قرار دارد انجام می‌شود. این صفحه را می‌توان با استفاده از پیستون‌های هیدرولیک پایین و بلند کرد. این به طور گسترده‌ای برای حذف خاک ضعیف یا لایه‌های سنگی، بلندکردن خاک و غیره استفاده می‌شود. امروزه این دستگاه‌ها هوشمندتر از قبل شده و یک تکنولوژی کنترل از راه دور نیز به آن‌ها اضافه شده است. ازاین‌رو می‌توان انتظار داشت که کاربرد گسترده‌تر و سهل‌تری در پروژه‌های عمرانی داشته باشند.

مشاهده محصولات سینی کابل پارسیان: ریل و بست چنگالی

لوله‌های فلکسیبل یا انعطاف‌پذیر

شروع لوله‌های انعطاف‌پذیر را می‌توان در کارهای پیشگامانه‌ای که در اواخر دهه 1970 انجام شد دانست. در ابتدا، لوله‌های انعطاف‌پذیر در محیط‌های آب‌وهوایی نسبتاً خوش‌خیم مانند برزیل، دریای مدیترانه و خاور دور استفاده می‌شد. بااین‌حال، فن آوری لوله‌های انعطاف‌پذیر به‌سرعت پیشرفت کرد که امروزه در مناطق مختلف دنیا مورداستفاده قرار گرفته و در بین طراحان ایرانی نیز محبوبیت پیدا کرده است. لوله انعطاف‌پذیر را می‌توان در محیط‌هایی با عمق آب تا 8000 فوت، فشار بالا تا 10000 psi و دماهای بالای 150 درجه فارنهایت و همچنین مقاومت در برابر حرکات کشتی بزرگ در شرایط نامساعد جوی استفاده کرد. شکل 24.1 رایزرهای انعطاف‌پذیر معمولی مورداستفاده در آب‌های عمیق را نشان می‌دهد که در آنها پیکربندی‌های مختلفی برای اعماق آب متفاوت طراحی شده است. این نوع کاربرد دینامیکی معمولاً برای سیستم‌های تولید شناور با رایزرهای تولید فشار بالا، رایزرهای صادراتی، خطوط شیمیایی/آب/تزریق، و خطوط بالابر گاز استفاده می‌شود.

کاربردهای لوله منعطف ناشی از ساختار کامپوزیتی آن است که لایه‌های زره ​​فولادی مارپیچ را با سختی بالا ترکیب می‌کند تا استحکام و لایه‌های آب‌بندی پلیمری با سختی کم را برای یکپارچگی سیال فراهم کند. در نتیجه، این نوع لوله در مقایسه با سفتی کششی محوری، دارای سفتی خمشی پایینی است که شعاع انحنای بسیار کمتری نسبت به لوله همگن با ظرفیت ضد فشار یکسان می‌دهد. این ساختار خاص به لوله منعطف تعدادی مزیت نسبت به سایر انواع خطوط لوله و رایزرها مانند رایزرهای فولادی می‌دهد که شامل کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و نصب با پیش‌ساخته شدن در طول‌های بزرگ ذخیره شده بر روی قرقره‌ها و مناسب بودن برای استفاده با سازه‌های سازگار است که این امکان را فراهم می‌کند.

پریزهای کف‌خواب

پریزهای کف‌خواب نیز یک نوآوری در صنعت به‌حساب می‌آیند که شامل جعبه تقسیم چهار پریز زمینی هستند. می‌توان آن‌ها را در داخل زمین‌کار گذاشت. مسئله مهم در مورد آن‌ها امکان استفاده در تمامی پروژه‌ها برای کم‌تر کردن فضای اشغالی خواهد بود. البته درصورتی‌که قصد خرید پریز کف‌خواب را دارید باید بدانید که در سراسر دنیا و در بازار بر اساس مشخصه‌های فنی و کیفیت ساخت در گستره‌های مختلف قیمتی قرار می‌گیرد و نمی‌توان صرفاً یک نوع خاص آن را بهترین دانست.

اکثر پریزهای کف دارای روکش‌های مختلفی هستند – پیچی یا چرخشی – که از پریزها در زمانی که استفاده نمی‌شوند محافظت می‌کنند. برخی از مجموعه‌های نصب کف دارای تمام تجهیزات لازم هستند، اما برخی دیگر فقط دارای صفحه پوشش سطحی هستند و پریزها و جعبه برق کف باید جداگانه خریداری شوند.

اسکرابرهای تراکتور چرخی

اسکرابرهای تراکتور چرخی

گریدر

گریدر که به‌عنوان موتور گریدر نیز نامیده می‌شود، نوع دیگری از تجهیزات مورداستفاده در ساخت‌وساز به‌ویژه برای ساخت جاده است. عمدتاً برای تسطیح سطح خاک استفاده می‌شود. این سیستم یک تیغه افقی در بین چرخ‌های جلو و عقب است و این تیغه هنگام کار به داخل زمین پایین می‌آید. کابین عملیاتی در بالای آرایش محور عقب ارائه شده است. موتور گریدر همچنین برای حذف برف یا خاک از جاده‌ها، برای صاف کردن سطح خاک قبل از لایه‌گذاری آسفالت، برای حذف لایه خاک غیرضروری از سطح زمین و غیره استفاده می‌شود.

اسکرابرهای تراکتور چرخی

برای صاف کردن سطح خاک از طریق ضایعات استفاده می‌شوند. قسمت جلو شامل موتوری شبیه به تراکتور و قسمت عقب شامل یک آرایش ضایعاتی مانند تیغه جلو افقی، تسمه نقاله و قیف جمع‌آوری خاک است. هنگامی که تیغه جلو روی زمین پایین می‌آید و وسیله نقلیه حرکت می‌کند، تیغه شروع به کندن خاک بالای سطح تیغه می‌کند و خاک حفاری شده در قیف از طریق تسمه نقاله جمع‌آوری می‌شود. هنگامی که قیف پر است، قسمت عقب از زمین بلند می‌شود و قیف در محوطه تخلیه خاک تخلیه می‌شود.

مطالعه مقاله صنعت ساختمان سازی در ایران از سایت سینی کابل پارسیان

جمع‌بندی نهایی

اگرچه امروزه استفاده از تکنولوژی‌های روز برای ساخت سریع‌تر ساختمان و پروژه‌های عمرانی پیشنهاد می‌شود، اما مسئله‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که در نهایت یک سری استانداردهای ساخت هنوز هم به‌صورت سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه نمی‌توان تغییر ساختاری خاصی روی آن‌ها برقرار نمود. در پروژه‌های عمرانی یکی از مهم‌ترین نکات، توجه به کیفیت استحکامی پروژه، حفظ ایمنی و همین‌طور جلوگیری از ایجاد هرگونه خطر اعم از آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی و… خواهد بود. برای این منظور می‌توان از سیستم‌های به‌روزی که امروزه استفاده می‌شوند نیز بهره گرفت: نظیر سینی‌های کابل، لوله‌های فولادی و همین‌طور ریل‌ها و بست‌ها … همین‌طور در بحث خرید هرکدام از آن‌ها منطقاً برای کارفرمایان قیمت اهمیت دارد که می‌توانند به سراغ مراکز تولیدی بروند.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *