بلاگ

مقاله ای کامل از ویژگی های نردبان کابل

2020/03/03 توسط: در: مطالب مفید سینی کابل

در برق‌رسانی ساختمان‌‌ها و بناهای صنعتی برای نگه‌‌داری کابل‌‌های برق روکش دار و توزیع توان و همچنین سیستم‌‌های مخابراتی از سیستم نردبان کابل استفاده می‌‌شود.

نردبان کابل یک وسیله مهم در مدیریت کابل‌ها و سیم‌های برقی است. این سیستم‌ها به منظور نظم‌دادن و نظارت بر کابل‌ها طراحی شده‌اند. به صورت نردبان‌های چند طبقه و با سطوح مختلف طراحی می‌شوند.

علت استفاده از نردبان کابل، قرارگیری کابل‌‌ها بر روی نردبان کابل به ‌جای عبوردادن آن‌‌ها از داخل لوله‌های برق (کاندوئیت) است و در مواردی که تغییر در روند کابل کشی مورد نیاز است بسیار مفید واقع می‌شود. نردبان کابل برای نظم بخشیدن و زیبایی سیم‌کشی‌ها به ‌ویژه در ساختمان‌های بزرگ بسیار کاربردی است.

خرید نردبان کابل گالوانیزه

البته این را هم باید بدانید که تمام موارد گفته شده‌ی بالا مربوط به تجهیزی به نام سینی کابل نیز می‌باشد اما در این مقاله بحث ما درباره‌ی نردبان کابل است که چیست و چه کاربردهایی دارد؟ با ما همراه باشید.

نردبان کابل چیست

می‌توان گفت که یکی از راه‌های مقرون به صرفه برای مدیریت سیستم‌های کابلی، استفاده از نردبان کابل است. این تجهیزات به منظور محافظت و مراقبت از سیم‌ها و کابل‌های برق طراحی و تولید شده‌اند. همچنین از این وسیله برای عبور دادن کابل‌ها و سیم‌های فراوان در یک مسیر مشخص استفاده می‌کنند.

معمولا مسیر عمودی بهترین مسیر برای استفاده‌کردن از نردبان کابل است. علت این کار هم بر می‌گردد به قابلیت محکم‌کردن راحت‌تر سیم‌ها و کابل‌ها به صورت عمودی. البته باید توجه داشت که این وسیله در مسیرهای افقی نیز قابل استفاده است.

تولید نردبان کابل گالوانیزه

برای پشتیبانی، تعداد زیادی از کابل‌های سنگین برای مسافت‌‌های طولانی، نردبان کابل بهترین گزینه است که به سرعت نصب شده و در عین حال قدرتمند است و عمر طولانی‌‌تری خواهد داشت. طول استاندارد برای نردبان کابل ۳ تا ۶ متر می‌‌باشد. نردبان کابل دارای اتصلات و متعلقاتی از جمله زانویی نردبان کابل، سه راهی نردبان کابل، چهارراهی نردبان کابل، رایزر نردبان کابل، ردیوسر نردبان کابل و… است.

جنس نردبان کابل از چیست؟

به دلیل اینکه این وسایل باید به صورت دراز مدت و در فواصل طولانی مورد استفاده قرار بگیرند باید از جنسی ساخته شوند که علاوه بر سبک بودن، دارای عمر طولانی باشند. که به همین منظور نردبان کابل را از جنس فولاد، استیل، آلومینیوم و یا به صورت گالوانیزه تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

خرید نردبان کابل گالوانیزه لاله زار

انتخاب جنس مناسب نردبان کابل بستگی به محیط اجرایی، نیازها و شرایط خاص شما دارد. هر نوع جنس می‌تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد.

مزایای استفاده از نردبان کابل چیست؟

  • قابلیت محافظت و پشتیبانی از کابل‌های سنگین و لوله‌ها را در فواصل بلند مدت دارد.
  • کابل‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای به نردبان وارد و یا از آن خارج شوند.
  • به کمک نردبان کابل می‌توانید از تجمع آب، رطوبت و خاک بر روی سیم ها جلوگیری کنید.
  • به وسیله‌ی سینی برق گالوانیزه نردبان کابل، دسترسی به سیم‌ها بسیار ساده و آسان است. این ویژگی برای انجام تغییرات در آینده بسیار مفید است.
  • در محیطی که محدودیت فضای نصب وجود دارد در صورت استفاده از نردبان کابل می‌توان از زیر نیز به کابل‌های داخل نردبان دسترسی داشته باشید و عیب‌یابی راحت‌تر انجام شود.
  • باید بگوییم که نردبان کابل هیچ محدودیتی برای محل نصب ندارد.
  • نردبان‌های کابلی معمولا در طول‌های 2 الی 6 متری تولید و عرضه می‌شوند که برای کارهای عمرانی فوق العاده مناسب و کارآمد هستند.
  • فضای کمی را اشغال می‌کنند و مقرون به صرفه هستند که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند.

پخش عمده نردبان کابل گالوانیزه

از انواع نردبان کابل میتوان به موارد زیر اشاره نمود

نردبان کابل‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. در زیر به برخی از انواع نردبان کابل‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نردبان کابل گالوانیزه سرد
  • نردبان کابل گالوانیزه گرم
  • نردبان کابل رنگ شده
  • نردبان کابل استیل
  • نردبان کابل آلومینیوم

همچنین به صورت بندیل فلزی و پالت چوبی بسته‌بندی می‌شوند.

تولید نردبان کابل گالوانیزه ازران

اجزای تشکیل‌دهنده نردبان کابل چیست؟

نردبان کابل یک وسیله یا سیستم برای نصب کابل‌ها و سیم‌ها در محیط‌های صنعتی و تجاری است که معمولاً از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است:

  1. ریل‌های نردبان: این المان‌ها قسمت‌های اصلی نردبان کابل هستند که برای حمل کابل‌ها و سیم‌ها ایجاد شده‌اند. آنها معمولاً از فلزات مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و در امتداد مسیر نردبان نصب می‌شوند.
  2. پنل‌ها و قاب‌ها: برخی از نردبان‌های کابل دارای پنل‌ها و قاب‌هایی هستند که به کابل‌ها اجازه می‌دهند که از طریق نردبان عبور کنند. این پنل‌ها معمولاً از فلز یا پلاستیک تولید می‌شوند.
  3. حامل‌ها و پشتیبان‌ها: این اجزاء به نصب و نگهداری کابل‌ها و سیم‌ها روی نردبان کابل کمک می‌کنند. آنها می‌توانند مجرای کابل یا حامل‌های مختلفی مانند کلیپ‌ها و تعلیق‌ها باشند.
  4. محافظت‌کننده‌ها: جهت افزایش ایمنی و حفاظت در برابر خطرات مختلف، نردبان‌های کابل ممکن است دارای محافظت‌کننده‌های مختلفی مانند درپوش‌ها و شیلد‌ها باشند.
  5. اتصالات و فاصله‌گذارها: ضمن آن، برای اتصال کابل‌ها به نردبان و ایجاد فواصل بین آنها از اتصالات و فاصله‌گذارها استفاده می‌شود.
  6. تجهیزات تثبیت کابل: این تجهیزات شامل چسب‌ها، بندها و ستون‌های کابلی است که برای ثابت‌سازی و محافظت کابل‌ها در طول نردبان کابل استفاده می‌شوند.
  7. سیستم‌های مارپیچی: برخی از نردبان‌های کابل دارای سیستم‌های مارپیچی هستند که به کابل‌ها اجازه می‌دهند در امتداد نردبان حرکت کنند و به حرکت مستقیم دسترسی ندارند.
  8. سیستم‌های جلوگیری از گره خوردن: برای جلوگیری از گره خوردن کابل‌ها و سیم‌ها در نردبان کابل سیستم‌هایی مانند کنترل‌کننده‌ها و مسیردهی مناسب استفاده می‌شوند.

درصورتی‌که قصد خرید عمده نردبان کابل را دارید، ضروری است که حتماً کیفیت محصولات عرضه شده را بررسی و ترجیحاً از یک نمایندگی رسمی، عامل فروش و تولیدکننده خرید کنید.

عوامل و ویژگی‌های مؤثر بر قیمت نردبان کابل ساختمان

عواملی نظیر اندازه کل نردبان، نوع و تعداد ملزوماتی که همراه نردبان ارائه می‌شوند (مانند پله‌ها، ریل‌ها، محافظت‌کننده‌ها و غیره) و نوع نصب (نصب ثابت یا قابل‌تنظیم) نیز بر قیمت تأثیر می‌گذارند.

ویژگی‌های مؤثر بر قیمت نردبان کابل ساختمان

قیمت نردبان کابل ساختمان

در مقابل یک سری نکات در مورد بررسی ویژگی‌های نردبان کابل و مواردی مانند نردبان کابل شبکه وجود دارد که باید نسبت به آن‌ها حساس باشید:

عرض نردبان کابل

عرض نردبان کابل تعیین‌کننده تعداد و میزان کابل‌ها و سیم‌ها است که در هر پله یا شاخه از نردبان می‌توان نصب کرد. اگر عرض نردبان یا زانوی سینی کابل بیشتر باشد می‌توان در آن بیشترین تعداد کابل‌ها و سیم‌ها را نصب کرد اما این معمولاً باعث افزایش قیمت نردبان می‌شود. عرض بزرگ‌تر به معنای استفاده از بیشترین ظرفیت ممکن است و ازاین‌رو هزینه بیشتری دارد.

ارتفاع لبه نردبان کابل

پس از آن ارتفاع لبه‌های نردبان کابل، ارتفاع حائل‌ها یا محافظت‌کننده‌هایی است که اطراف نردبان نصب می‌شوند. ارتفاع بالا به معنای ایجاد حائل‌های بزرگ‌تر و ایمن‌تر است اما هزینه بیشتری دارد. این عامل مهم در مورد ایمنی است و انتخاب مناسب ارتفاع باید با استانداردها و مقررات مرتبط با ایمنی هماهنگ شود.

طول شاخه نردبان کابل

طول شاخه‌ها یا پله‌های نردبان کابل نشان‌دهنده طول هر پله از نردبان است. طول شاخه‌ها می‌تواند به افزونه‌ها و مواد کابلی نصب شده بر روی نردبان منطبق باشد. پله‌ها با طول بیشتر نیاز به مواد بیشتری دارند و به طبع هزینه بیشتری دارند.

ضخامت ورق نردبان کابل

ضخامت ورق‌های استفاده شده در ساخت نردبان کابل تأثیر مستقیمی بر استحکام و مقاومت نردبان دارد. ورق‌های ضخیم‌تر معمولاً به نردبان استحکام بیشتری می‌دهند اما هزینه بیشتری نیز دارند. این امر به مقدار و نوع بارهایی که بر روی نردبان کابل عمل می‌کند و نیاز به مقاومت و استحکام خاص بستگی دارد.

نوع پوشش گالوانیزه نردبان کابل

نوع پوشش گالوانیزه که بر روی نردبان کابل استفاده می‌شود می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت داشته باشد. گالوانیزه گرم با یک‌لایه ضخیم‌تر از رویه گرم تولید می‌شود و معمولاً به مقاومت و دوام بیشتری منجر می‌شود که قیمت را افزایش می‌دهد.

فاصله بین پله نردبان کابل

علاوه بر موارد مذکور در بحث تعیین ویژگی‌های نردبان کابل، فاصله بین پله‌ها در نردبان کابل تعیین‌کننده تعداد پله‌ها در یک طول مشخص است. فاصله کمتر بین پله‌ها به معنای ایجاد پله‌های بیشتر و افزایش ظرفیت نردبان است.

بهترین متریال و جنس نردبان کابل چیست؟

انتخاب بهترین جنس و متریال برای نردبان کابل و پایه سینی کابل و دیگر مدل های سینی بستگی به متغیرهای مختلفی دارد که شامل نیازها، محیط نصب، استفاده موردنظر، بودجه و استانداردهای مرتبط است.

1. فولاد

در 70 درصد نمونه‌ها، فولاد یکی از انتخاب‌های محبوب برای ساخت نردبان کابل است. این ماده به دلیل مقاومت و قدرت بسیار بالا به‌خصوص در مقابل بارهای سنگین و فشار، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. فولاد معمولاً با پوشش‌های مختلفی از جمله گالوانیزه گرم یا سرد مورد پوشش قرار می‌گیرد تا از زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری کند.

بهترین متریال و جنس نردبان کابل

بهترین جنس نردبان کابل

نردبان کابل گالوانیزه گرم نیز در این دسته بندی قرار گرفته و این نوع نردبان‌ها به دلیل مقاومت و استحکام بالایشان برای بارهای سنگین یا محیط‌هایی که نیاز به مقاومت مکانیکی دارند، مناسب هستند.

2. آلومینیوم

آلومینیوم نردبان‌های کابل را سبک‌تر از فولاد می‌کند. این ماده به‌عنوان جایگزین مناسبی برای مواردی که وزن نردبان مهم است، بهره می‌برد. آلومینیوم از زنگ‌زدگی مستقیم مصون است، اما به مقدار کمی آلودگی هوا و اثرات محیطی حساسیت نشان می‌دهد؛ بنابراین، آلومینیوم معمولاً در محیط‌های داخلی یا در مناطق کم خوردگی به کار می‌رود. سینی و نردبان کابل از این متریال ساخته می‌شوند.

3. فایبرگلاس

نردبان‌های کابل ساخته شده از فایبرگلاس بسیار سبک‌تر از فولاد و آلومینیوم هستند. این ماده به مقدار زیادی مقاومت در برابر خوردگی و تأثیرات محیطی دارد و مناسب برای محیط‌های شیمیایی و ترکیبی است. همچنین، فایبرگلاس به‌عنوان جایگزینی با وزن سبک برای ساختمان‌ها و صنایع مختلف بهره می‌برند.

4. پلاستیک

مصرف نردبان‌های کابل پلاستیکی به دلیل وزن کم و مقاومت به خوردگی در برخی موارد بسیار محدود مناسب است؛ این نوع نردبان‌ها معمولاً در محیط‌های داخلی یا در مناطق کم خوردگی به کار می‌روند و به‌عنوان جایگزینی اقتصادی به مواد دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

5. فیبر کربن

فیبر کربن در دسته‌بندی یک جنس بسیار سبک و با عملکرد بسیار بالا شناخته می‌شود. این ماده بسیار مقاوم در برابر فشار و کشش است و به‌ویژه در مواردی که وزن نردبان حیاتی است و یا نیاز به عملکرد بالا دارید، مناسب است. این جنس برای کاربردهای ویژه و نیازهای خاص بهره می‌برد.

ویژگی‌های نردبان کابل باکیفیت و درجه یک چیست؟

بر مبنای مشخصات فنی نردبان کابل، شما می‌توانید انتخاب کنید که یک محصول از نظر کیفی گزینه مناسبی برای خرید است یا خیر، عواملی مانند متریال، جنس ساختار، اتصالات، استحکام فنی، طراحی ایمن از جمله آن‌ها هستند:

1. اتصالات بسیار مقاوم

این ویژگی به معنای داشتن اتصالات محکم و مقاوم در نردبان کابل باکیفیت است. اتصالات نقاط اتصال مختلف نردبان، شاخه‌ها، پله‌ها و سایر اجزا باید بسیار مقاوم باشند به‌طوری‌که بارهای سنگین و تنش‌های مکانیکی (مانند فشار و کشش) را تحمل کنند.

 

این اتصالات معمولاً از مواد مقاوم مانند فولاد یا آلومینیوم تهیه می‌شوند و به‌وسیله فرایندهای مهندسی و مکانیکی قوی و مقاوم به نردبان متصل می‌شوند.

اگر قصد سفارش عمده نردبان کابل را دارید، حتماً به این موضوع دقت کنید.

2. استحکام و نصب آسان

نردبان کابل باکیفیت دارای استحکام کافی بوده تا توانایی تحمل بارهای مختلف را داشته و این یک موضوع مهم در انتخاب و خرید آن خواهد بود. استحکام نردبان به معنای توانایی آن در تحمل بارهای مکانیکی (مانند وزن کابل‌ها، تجهیزات، و تنش‌های مختلف) است.

ویژگی‌های نردبان کابل باکیفیت و درجه یک

نردبان کابل باکیفیت و درجه یک

همچنین، نردبان باید دارای سیستم‌ها و مکانیزم‌های نصب آسان باشد تا نصب آن بدون مشکل انجام شود. این ویژگی مهم است؛ زیرا زمان و هزینه نصب نردبان را تأثیر می‌دهد. نردبان‌های با استحکام مناسب و نصب آسان عموماً از جنس‌ها و متریال‌هایی ساخته می‌شوند که به‌راحتی تحمل تنش‌های مکانیکی را دارند و دارای سیستم‌های قوی نصبی هستند.

3. طراحی استاندارد و ایمن

انتظار می رود نردبان کابل طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی طراحی و ساخته شود؛ این استانداردها شامل نکات مرتبط با ایمنی، مقاومت، و عملکرد نردبان می‌شوند. نردبان باید تمامی استانداردهای ایمنی را رعایت کرده و از جنبه‌های طراحی به ایمنی کاربران توجه کند.

این ویژگی مهم است؛ زیرا نردبان‌های کابل عمدتاً در محیط‌های صنعتی و تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شوند که ایمنی اولویت اصلی است.

4. انعطاف پذیری عملکرد

علاوه بر موارد مذکور در ویژگی‌های نردبان کابل گالوانیزه و استیل، این ویژگی به معنای توانایی نردبان کابل برای انطباق با موقعیت‌های مختلف و تغییرات در نیازهای پروژه و محیط سازمان است.

این به این معناست که نردبان باید به‌راحتی قابل‌تنظیم و تعدیل باشد تا بتواند به تغییرات در تجهیزات، مسیر کابل‌ها و سایر عوامل تطابق پیدا کند. این ویژگی اهمیت دارد؛ زیرا معمولاً نیاز به تغییرات در نردبان و تنظیمات آن وجود دارد.

5. مقاومت در مقابل خوردگی و اکسید

نردبان کابل باکیفیت بر اساس یک سری استانداردهای فنی و ساختمانی مورد تأیید نظام‌مهندسی تولید گردیده و دارای پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی و اکسید باید باشد. خوردگی می‌تواند به‌عنوان زنگ‌زدگی و تغییرات شیمیایی در نردبان و اتصالات آن تجلی یابد و به نردبان آسیب بزند.

پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی معمولاً از موادی مانند گالوانیزه سرد یا گرم، روی، پلاستیک‌های مقاوم به خوردگی و فایبرگلاس ساخته می‌شوند تا از تخریب نردبان جلوگیری کنند.

6. دوام فنی و حرارتی

این به این معناست که نردبان باید در طولانی‌مدت عملکرد خوبی داشته باشد و تحت‌تأثیر تغییرات دما و شرایط محیطی قرار نگیرد. برای مثال، در محیط‌های با دمای بالا یا پایین، نردبان باید بتواند عملکرد خود را حفظ کند.

این ویژگی مهم است؛ زیرا نصب نردبان کابل معمولاً به مدت طولانی انجام می‌شود و نیاز به دوام در طولانی‌مدت دارد.

مشخصات فنی نردبان کابل چیست؟

نردبان کابل را در سایزهای متنوع و با توجه به سفارش مشتری تولید می‌کنند. به‌طورکلی عرض آن از 50 میلیمتر تا عرض ​ 1000میلیمتر قابل تولید می‌باشد. در خصوص لبه‌ها و یا ارتفاع نیز عموماً نردبان کابل‌ها از ارتفاع 40 میلیمتر تا ارتفاع 150 میلیمتر قابل تولید می‌باشند.

نردبان‌ها حداقل با ضخامت ​0.7 میلیمتر و حداکثر با ضخامت 3 میلیمتر ارائه می‌گردند. پله‌های موجود در نردبان کابل معمولاً با حفظ فاصله‌های 25 سانتیمتری نسبت به یکدیگر ساخته می‌شوند اما امکان دارد به درخواست مشتری این فواصل نیز تغییر کند.

پله‌ها جدای از ایجاد استحکام بر روی نردبان، امکان بسته‌شدن کابل بر روی نردبان را نیز فراهم می‌نماید. عموماً کابل‌ها از طریق بست‌های مخصوص (بست چنگکی) به پله‌ها متصل می‌گردند. معمولا و به‌طور استاندارد، شاخه‌های نردبان‌های کابل به صورت 2 متری ساخته می‌شوند.

مشخصات فنی نردبان کابل ورق برای تولید نردبان کابل

ورق برای ساخت نردبان کابل

اما در صورتی که مشتری درخواست ساخت این نردبان‌‌ها با طول ۳ متر را داشته باشد، این کار توسط تولیدکننده قابل انجام خواهد بود. نردبان کابل جدای از شاخه‌‌های مستقیم، دارای انواع و اقسام متعلقات نیز می‌‌باشد که به عنوان مثال می‌‌توان به قطعاتی نظیر:

زانو، سه‌ راهی، چهارراهی، زانوی عمودی (بند)، اتصالات رابط، قطعه کاهنده و یا … اشاره نمود.

نردبان کابل: پیشرفته‌ترین ابزار برای مدیریت کابل‌ها و تضمین ایمنی

می‌توان گفت که نردبان کابل از آن دسته تجهیزات است که بسیار مفید و کارآمد بوده و در پروژه‌های سبک عمرانی، پروژه‌های شهری و یا حتی پروژه‌های معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا این وسایل نسبت به سینی کابل‌ها رایج‌تر هستند.

نردبان‌های کابل با ساختار و مواد مختلفی که بررسی شد، می‌توانند به شما در مدیریت کابل‌ها کمک کنند. آنها به عنوان واسطه‌ای بین کابل‌ها و تجهیزات عمل می‌کنند و تنظیم کابل‌ها در سطوح مختلف را آسان خواهند کرد.

مشاهده دیگر مقالات سایت : کاربرد سینی کابل در کابل کشی چیست؟

اگر شما نیز به بهبود مدیریت کابل‌ها و ایجاد یک محیط کار منظم و ایمن علاقه دارید، نردبان‌های کابل می‌توانند یک انتخاب عالی باشند. منطقی است که برای انتخاب نردبان کابل مناسب به نیازها و شرایط خاص محیط‌تان توجه داشته باشید.

2 دیدگاه
  1. بهمن توانا 2020/03/03 در 1:41 ب.ظ پاسخ

    سلام برای ی پروژه ی دانشجویی ۸متر نردبان کابل لازم دارم میشه لطف کنین و کاتالوگ برام بفرستین تا اطلاعاتم رو کامل براتون بفرستم؟ ممنون

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *